1869-es vízre bocsátásakor a Cutty Sark a világ legfejlettebb technológiájú kereskedelmi hajója volt, mely különleges keskeny, ívelt hajótestének és hatalmas vitorlafelületének köszönhetően folyamatosan megdöntötte a a sebességi rekordokat.
1870-re mire a Cutty Sark elindult első útjára az addigi teakereskedelmet bonyolító kínai vitorlások végnapjaikat élték. Akkoriban nyitották meg a Szuezi-csatornát, mely a gőzösöknek óriási előnyt jelentett, a vitorlásokkal ellentétben nem kellett megkerülniük a Jóreménység fokát hanem a csatornán keresztöl rövidíthették az utat.
A Cutty Sark volt a vitorlások egyik nagy túlélője, a brit kereskedelmi tengerhajózás első számú jelképe, mely még jó ideig szállított árút világszerte. A Cutty Sark 85,4 méter hosszú, 11 méter széles és 978,5 tonnát nyom. Merülési mélysége 6,4 méter, főárboca 64,8 méter magas. A kötélszerkezet 11 mérföld hosszú, a vitorlavászon kiterítve 11 teniszpályát fedne le 2973 m2 felületével.
A vitorlás nevét Robert Burns által is versbe foglalt Tam O’Shanter régi skót legendájában szereplő, fürgejárású boszorkány által viselt, rövid női ingről (cutty sarkról) kapta, de pontosan nem tudni, hogy miért. Az 1922-ig használatban álló vitorlás kezdetben teát szállított Kínából Angliába később pedig gyapotot, Ausztráliából Angliába, majd portugál tulajdonba került. Az 1920-as években visszakerült angolokhoz, ahol kiképzőhajóként használták.
Az izgalmas üveg-acél szerkezetű látogatóközponttal körbevett hajó mellett egy 60 darabból álló orrszobor gyűjtemény is megtalálható. Ezek közül a Cutty Sark orrdísze, a „Nannie” – melyet a hajót is tervező Hercules Linton tervezett, és F. Hellyer of Blackwall faragott ki. A mérnökileg elismerésre méltó tartószerkezet 3,3 méter magasba emeli a hajótestet, a látogatók tehát testközelből is megnézhetik az annak idején rendkívül innovatívnak számító formát.
Forrás: világutazó blog